7. des. 2014

Thanksgiving


Hei!

Nå kommer et blogginnlegg om Thanksgiving som var 26. november. Dette er veldig interessant, i og med at vi ikke har noe tilsvarende i Norge. Thanksgiving er en unik, amerikansk høytid der de viser takknemlighet for det de har og spiser så mye mat at du vil ikke tro det. Amerikanere spiser i gjennomsnitt 5000 kalorier på bare denne ene torsdagen de feirer Thanksgiving! Det er ca. 4 ganger så mye energi som du trenger på en dag. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig engang!

Vi dro til Eugene, Oregon, for å feire med familie av vertsfamilien. Vi spiste masse god mat, og dere aner ikke hvor hardt jeg prøvde å ikke overspise, haha. Makan til bankett! Jeg tror jeg slenger inn en del bilder, også kan jeg forklare under dem.


Angie (bestevennen til vmor) og vfar.
Hele selskapet!

SO EXCITED ABOUT THE FOOD



Tallerkenen min. Legg merke til hvordan fokuset er på den sunne salaten i midten. Bakerst er det tranebærsaus, kalkun og søtpotetmos, og foran er det vanlig potetmos og "pink salad". Denne såkalte "salaten" består av pisket krem (fra boks, kun kjemikalier, den beste <3), rømme, cottage cheese, rosa gelépulver og ananasbiter. Jeg var jo dum og bare: "JA, ROSA JA, KJEMPEFETT, SIKKERT SKIKKELIG DIGG", også tok jeg én bit og holdt på å sprekke. Herregud så søtt det var!

Her i USA så er "pumpkin spice" en skikkelig stor greie. På høsten og mot jul finner du det i ALT. Da mener jeg alt. Bare se på dette! Jeg bare: "You know what flavors we have for our marshmallows in Norway? Sugar."
 
Dessert! Pekanpai bakerst, eplepai i midten og gresskarpai forrerst.

Gresskarpai.

Pekanpai og eplepai. Nam <3

Dagen etter Thanksgiving er det noe som kalles «Black Friday», som er en helt ekstrem shoppingdag. I følge vertsfamilien blir det bare tidligere og tidligere hvert år, så i år åpnet mange butikker klokka 18 på torsdag. "Black Friday"-shopping på en torsdag? Yeah, that makes sense. Det er helt ville tilbud og folk går helt bananas. Noen står og venter utenfor butikker hele natta for å være først inn når de åpner på morgenen, køene er kjempelange og folk bare fosser inn dørene når de åpner. Folk dør hvert år på grunn av at de blir trampet ned, slått ned over et klesplagg eller skutt. Dette skjer selvfølgelig helst i store byer. Det gikk et bilde rundt på internett som pekte ut hvordan dagen etter (eller timer etter) man har vist takknemlighet for alt man har, og sagt seg fornøyd med det, så sloss og drepes det for å få mer. Vi planlegget egentlig å observere og kanskje stikke en lilletå innenfor en butikk. Vertsforeldrene mine var ikke er så gira på at jeg skulle shoppe den dagen, men fantastiske som de er, så ble de med meg natt til fredag fordi de visste at jeg hadde veldig lyst til å oppleve det. Det er vertsfamilie det!


Jeg prøvde "Cinnabon" for første gang da vi shoppet, og den var helt fantastisk! Hvis du skal på utveksling og du kommer til et sted de har Cinnabon, KJØP DET. 

På fredag dro vi på et såkalt "hippiemarked", i og med at Eugene er kjent for å ha hippier. Du vet du er i Eugene når du ser gamle damer med rastafletter i alle regnbuens farger.


Dette skiltet var på en av bodene. Bare se hvordan de har stavet "available"! Helt forferdelig, dette er jo skandale, haha. Dette ble til en intern spøk der vi sier det på denne måten. Bare prøv, det er så rart at det blir gøy.

Jeg prøvde "raspberry limade", som er, som navnet tilsier, det samme som "lemonade" bare med lime. Den beit, ja.

På lørdag spiste vi frokost og dro hjemover. Vi stoppet vi innom "OMSI", som er et vitenskapsmuseum i Portland. Jeg kjøpte meg en nerdegenser der det står: "Never trust an atom, they make up everything", og brukte mesteparten av tiden på "living science"-avdelingen. Nå kommer et bilde som du ikke burde se på om du ikke tåler å se mennesker i andre former enn det du ser hver dag. Det kommer etter det bildet under, så du har litt klarering, haha.


En typisk, amerikansk restaurantfrokost. Farmer's omelette med frukt og en "biscuit". Dette er hva jeg vil karakterisere som et litt annerledes rundstykke.

Ja, det er ekte! Dette er en "skive" (i mangel på et bedre ord, uff, haha) av en gravid kvinne.

Så det var min Thanksgiving! Jeg hadde det kjempebra og satte stor pris på denne amerikanske opplevelsen.

- Mari

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar