21. jan. 2015

FOOD

Dette blogginnlegget dedikerer jeg til mat, og kun til mat. Måltidene har vært mange, og jeg føler at jeg på dette tidspunkt kan si meg svømmedyktig når det kommer til amerikansk matkultur. Hva utløste denne plutselige trangen til å skrive om noe så hverdagslig? Vel, jeg har opplevd mye amerikansk mat, men jeg hadde nylig et måltid som tok kaka. 

HAHAHAHAHAHAHA, jeg er så morsom.

Typisk amerikansk frokost
Den typiske amerikanske frokosten er ganske forskjellig fra den norske. For det første er det ofte varmt, og veldig ofte er det søtt. Jeg pleier vanligvis å gå for en slags omelett med masse kjøtt, ost og grønnsaker, som for øvrig ikke er laget med to egg, men tre eller fire. Dette kommer jeg mer inn på senere. Omelett finnes på så godt som alle frokost- og lunsjmenyer og er et hypersunt valg sammenliknet med resten av menyen. Pølser, "patties" (tynn karbonade), havregrøt (med 3 kg brunt sukker og rosiner) og eggerøre er også vanlig. Når man spiser frokost på restaurant følger det alltid med én eller to "sides". Dette kan være frukt, toast, "biscuit" (et supersøtt rundstykke), en muffins, hashbrowns (revet potet som har blitt stekt) eller pannekaker. Og nei, ikke de norske lefsepannekakene som er så tynne at de nesten er gjennomsiktige, men 1,5 cm tykke monsterpannekaker som stables i tårn på to eller tre. Noen ganger føler jeg meg litt vill og går for pannekakene. For ja, det skal du vite, da er du litt gæren! Med pannekakene får du smør og lønnesirup, noe som fort baller på seg og blir en kaloribombe uten like. Midt i all snakkingen har du kanskje glemt at pannekakene kommer ved siden av hovedretten?



Porsjonsstørrelser
Amerikanske porsjonsstørrelser, ja. Dette er ikke siste nytt, i hvert fall ikke for de som følger det minste grann med. Jeg vil innlede med å si at jeg undervurderte denne stereotypen i aller høyeste grad. Frokosttallerknene på restauranter er på samme størrelse som middagstallerkner; helt uten å overdrive. Problemet er jo naturligvis ikke tallerkenstørrelsen, men det at de fyller hele tallerkenen med mat. Hele. Jeg har nå vært her i fem måneder, og jeg har aldri spist opp maten på restaurant en eneste gang. Det er bare ikke plass.

Priser
Det som snur hele greiene litt på hodet er prisene. Så sykt mye mat, også til halvparten av prisen det er i Norge? Jeg kan bli stappmett på relativt sunn mat til mindre enn 60 kr. De ekstra fine restaurantene her har gjerne de prisene som vanlige restauranter har i Norge. Dette kommer av mange grunner, noe som hører til i et helt annet blogginnlegg.

Kaffedrikker
Noe som har slått meg etter jeg kom hit, er hvor mye vanligere det er med "mixed coffee drinks" her enn i Norge. Det er faktisk helt ekstremt. Jeg kommer ikke på et eneste sted i hjembyen min i Norge hvor du kan kjøpe en kaffe/kaffedrikk gjennom en drive-thru. Hvis du vil ha noe sånt må du sette deg på kafé, og da har du vel fem valg eller noe, alle som inkluderer en form for svart kaffe eller kaffelatte.
Her i USA (i området jeg bor) er det i hovedsak to store kaffekjeder: Starbucks og Dutch Bros. Da jeg kom hit og innså at Starbucks er 4 min fra huset mitt, trodde jeg at jeg kom til å gå berserk der ukentlig. Det viste seg imidlertid at Dutch Bros er mye mer populært (og bedre etter min mening), så det er der jeg kjøper kaloriene mine.



Andre minneverdige måltider jeg har hatt:

Fritert løk.
Bone-in rib-eye steak.
Thanksgivingmåltidet med "pink salad" forrerst.
Dette ser helt forferdelig ut på grunn av dårlig belysning og det faktum at det er mac & cheese, noe som sjeldent ser kjempeinnbydende ut uansett. Det spesielle med dette måltidet er at det hadde alligatorkjøtt, noe som smaker overraskende mye som kylling, bare litt mer som havkylling, om du skjønner?

Nå er det på tide å runde av, for jeg spiste akkurat middag men begynner å bli sulten igjen. Åh, livet som utvekslingsstudent dere!

- Mari

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar