27. juli 2014

Pakkeliste for utveksling

Hei!

Dette innlegget er i hovedsak rettet mot årets og kommende utvekslingsstudenter. Som jeg nevnte tidligere har jeg skrevet pakkeliste. Eller jeg klipte og limte en pakkeliste fra nettet. Og la til linser og briller, for det er jo ingen andre enn meg som ser dårlig. Det som er lurt er å sjekke ulike pakkelister for å få med alt, for vi tar jo med forskjellige ting. Hva du bør ta med avhenger av hvor du skal, naturligvis. Du tar ikke med forede Dr. Martens hvis du skal til Florida.

Dere vil se nedover at jeg har gjort et tappert forsøk på å moderere meg ved å konstantere nøyaktig hvor mange jeg skal ha med av hvert klesplagg. Jeg er likevel rimelig sikker på at det er alt for mye for mine tillatte 23 kg, så jeg er forberedt på å kutte ned. Og det bør du være óg. Lista ser litt skremmende ut, jeg skjønner det, men det er fordi jeg omtrent gir hver ting et eget punkt istedenfor å slå det sammen som, for eksempel, "viktige dokumenter". Nok prat, her er lista!

HÅNDBAGASJEN

Lett tilgjengelig:
Pass
DS2019
Flybilletter
Kopi av pass, visum, karakterer, SEVIS-avgift, billettbrev, brev fra lånekassen og vaksinekort + tuberkulosekort
☐ Ark med adresse til hotellet i New Jersey og til vertsfamilien
Ark med alle telefonnumre i tilfelle kanselleringer eller nødsituasjoner (Explorius, CETUSA, områderepresentant og vertsforeldre)
Forsikringsbevis
Studenthåndboken
Lommebok med bankkort og kontanter (litt NOK og USD)
Mobil

På flyet:
Bok/magasin
☐ Briller
Hørepropper
Ekstra skift i tilfelle bagasjen forsvinner
☐ Kamera
☐ Mac
☐ Nakkepute (ekstremt viktig)
Matpakke


I KOFFERTEN

Toalettsaker:
Sminke
Sminkeservietter
Q-tips
Pinsett
Ansiktsprodukter
☐ Ansiktsklut
Håndkrem
Shampoo, balsam og såpe (i små beholdere)
☐ Tørrshampoo
Deodorant
Parfyme
☐ Månedslinser, dagslinser og linsevann
Tannkrem, tannbørste, tanntråd og munnskyll
Solkrem
☐ Allergitabeletter
Rettetang
Hårbørste
☐ Hårstrikk og spenner
Negleklipper og neglefil
Neglelakk (bare én, ok)
Barberhøvel + barberblader

Klær:
Sokker (for 2 uker)
☐ 1 par pusesokker <3
 Undertøy (for 2 uker)
1 bikini
Pysj
☐ 1 treningsshorts
☐ 2xu-tights
☐ 1 treningsbukse
☐ 3 treningst-skjorter
2 singletter
5 t-skjorter
1 skjorte
☐ 1 bluse
3 bomullsgensere
2 kjoler (en penkjole og en sommerkjole)
3 shortser
1 skjørt
3 bukser
1 kosebukse
2 cardigans
☐ 1 blazer
1 hettegenser
1 vindjakke
☐ 1 høst/vårjakke
1 skjerf
1 belte

Sko:
☐ 1 par joggesko
☐ 1 par høye hæler
☐ 2 par converse
☐ 1 par vintersko

Annet:
 Flybilletter fra NY til vertsfamilie (ha dette i kofferten over til USA så du slipper å rote det bort før du kommer dit, også tar du det fram når du skal til vertsfamilien.)
 Mobillader
Kameralader
☐ Maclader
Adapter
☐ Minnepenn
☐ Skolebøker (norsk, historie, kjemi, matematikk S1)
Notatbok/blokk + blyant/penn
Kodebrikke til bankkortet (for å logge på nettbank)
Bilder og minner hjemmefra
Gaver/kort fra venner og familie
2 vesker (1 liten og 1 stor)
 1 skolesekk/bag (Denne dropper jeg, mest sannsynlig. Kommer til å kjøpe det i USA.)
Øredobber
☐ Litt smykker og ringer
Gnagsårplaster
Smertestillende
Antibac
Solbriller
☐ Almanakk
Læreplaner på engelsk + eksempel på årsplan i spansk
☐ Kalkulator
Gave til vertsfamilien

Jeg har valgt å ta med en del ting som de sier at vi heller kan kjøpe i USA (shampoo, balsam, såpe, rettetang, munnskyll), fordi jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke skal ta det med hvis jeg uansett har det hjemme og har plass i kofferten. Hvis man ikke har det hjemme så er det selvfølgelig mye billigere å kjøpe det når man kommer til vertslandet.

Lykke til med pakkingen! I certainly need it...

- Mari

11 kommentarer:

  1. men blir ikke bagasjen sendt direkte til sluttdestinasjon? da er det nemlig litt kjipt å ha flybilletter i kofferten.. eller skal du på soft landing camp først kanskje?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal på Soft Landing Camp i NYC, så får bagasjen min der :)

      Slett
  2. Hvilke papirer fra lånekassen skal du ha med?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal ha med vedtak om utdanningsstøtte og et brev på engelsk fra Lånekassen som bekrefter at jeg har fått stipend fra dem. Jeg vet ikke hva jeg trenger det til, men jeg fant det i en eller annen pakkeliste på nett og tar heller med ett papir for mye enn ett for lite :)

      Slett
  3. Hvilken størrelse hadde du på kofferten?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde en koffert på 80 liter, en mindre håndbagasjekoffert og en veske :)

      Slett
    2. Ble hovedkofferten din sendt rett til vertsfamilien?

      Slett
    3. Jeg reiser med Explorius, så jeg var på Soft Landing Camp i NYC først og måtte ha bagasjen min der. På innenlandsflyene ble kofferten sendt rett til sluttdestinasjon og jeg trengte ikke å sjekke den inn på nytt på mellomlandingene.

      Slett
  4. Føler du i etterkant at det er noe annet du burde ha hatt med i pakkelisten? Reiser om bare en måned!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Nei, dette var egentlig nok for meg :) Så lenge jeg hadde med dette så kunne alt annet kjøpes. Lykke til; du har masse å glede deg til!

      Slett
  5. Selv etter noen år tusen takk for info og hjelp!!

    SvarSlett