21. aug. 2014

NYC: ankomst og sightseeing

Lokal tid: 08:46

Dette innlegget skulle egentlig postes for noen timer siden, så tidsanvisningene er ikke helt korrekte. Grunnen til at jeg ikke har blogget er at det skjer så mye her hele tiden, pluss at nettet er kjempetregt på hotellet! Dere hører nok mer fra meg når jeg kommer til vertsfamilien og får ordentlig internett.

Hei!

Etter en lang og slitsom flytur ankom vi New Jersey (rett utenfor NY) klokka 13 lokal tid i går. Noen timer tidligere steg panikken da jeg fant ut at jeg hadde blitt forlatt av gruppa (noe som senere viste seg å være noe de fleste hadde opplevd) ved innsjekk på Gardermoen og måtte klare meg selv fram til gaten. Stresset? En smule. Men jeg fant fram og kom i snakk med andre utvekslingsstudenter fra Explorius. Det er utrolig hvor fort man blir kjent med folk når man er pokkers alene, virkelig helt utrolig. Jeg har fått veldig gode venner her nå, og vi har kjent hverandre i ett og et halvt døgn.

Det er kanskje ikke alle som har fått det med seg, men når man reiser med Explorius så er man først på Soft Landing Camp i NYC i fem dager før man drar videre til vertsfamilien. Det går ut på at vi blir kjent med den amerikanske kulturen, er på informasjonsmøter, blir kvitt jetlagen og gjør masse gøy! Da vi kom fram ble vi hentet av en buss som kjørte oss til hotellet, der vi fikk utdelt rom og på kvelden fikk vi velge én av tre (lette) middager. Jeg synes at det var for lite, i og med at vi ankom hotellet 14:30 og ikke la oss før ca 7 timer senere. Det er heller ikke mulig å kjøpe noe ordentlig mat på eller i nærheten av hotellet, bare godteri og drikke. Så jeg anbefaler utvekslingsstudenter å ta med mat som dere kan ha etter dere har ankommet, for det er ikke alltid de legger inn stopp der du kan kjøpe mat.

Videre til dagens sightseeing! I dag våknet jeg klokka 5, lett, og jeg har jetlag som bare pokker. Jeg fikk ikke sove etter fem, selv om jeg var veldig sliten etter reisen. Jeg sa så kjekt til romkameratene mine: "Neida, vi kommer til å sove helt til vi må stå opp i morgen!" Så prøvde jeg å diskret gå på do halv seks, og måtte legge meg flat da jeg så at hu på andre sida av rommet surfet på mobilen, akkurat som jeg hadde gjort i en halv time. Vi spiste frokost og dro med buss inn til Manhattan for en hel dag med sightseeing. Selv om jeg er ganske sliten så er det kjempegøy her, så jeg tenker egentlig ikke så mye på det. Vi hadde en veldig bra guide som la til syke lydeffekter der det passet. Se for dere at vi sitter på bussen og at den runder rundt hjørnet der en stor attraksjon kommer til synet, og han skriker introen som Universalfilmer har (den med planeten som snurrer) inn i mikrofonen. Haha, han var kjempekul! Vi var der hele 9 timer, men som sagt, det var kjempegøy og jeg tenkte ikke så mye på hvor sliten jeg var. Dette var min tredje gang i NYC, men denne byen er virkelig like fantastisk hver gang.





"Wow, en brannhydrant!" Alt blir liksom mer spesielt når det er New York. Så her har dere en amerikansk brannhydrant. Watch and be amazed.


Bygningen der John Lennon ble skutt.

Orinta, Benedikte og meg. Jeg skal ikke spoile noe for de som ikke har sett hele Gossip Girl, men dette stedet ble brukt i den serien. Ikke at jeg visste det, det ble jeg fortalt.
Gruppebilde! Og dette er egentlig en statue av "Alice in Wonderland".

Times Square. 

Lunsj på Grand Central Terminal. Jeg betalte 12 dollar (12 dollar x 6,2 = norske kroner, do the math yourselves) for denne salaten, en stor boks med dressing, et rundstykke (og smør), en pickle (= sylteagurk) og en flaske med vann. Jeg trodde egentlig at jeg bare kjøpte salaten, men alt det andre fulgte med og var nesten gratis.
Benedikte, Stine, meg og Orinta foran Brooklyn Bridge.


Bussen vår går om 15 minutter, så nå må jeg nesten få pusset tennene og gjort meg klar. I dag skal vi være en hel dag på Manhattan der vi kan gjøre det vi vil. Så vi blir sluppet løs i NYC! Planen vår er å besøke noen turistattraksjoner og å shoppe, så tror det blir veldig bra. Håper alt står bra til hjemme, jeg har det i hvert fall supert!

- Mari

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar