30. aug. 2014

Jeg er ikke dø, bare veldig, veldig travel

Hei!

Første uke av amerikansk high school er overstått. Wow! Jeg kan ikke tro at jeg overlevde. Det har vært morsomt, vanskelig, frustrerende, litt ensomt og ekstremt travelt. Det er fantastisk og endelig oppleve dette, men det er utrolig tøft å få til alt man vil. Jeg oppsummerer (ouch, jeg måtte søke opp det ordet i en ordbok) uka på en så underholdene og morsom måte som jeg bare kan!

På mandag dro jeg og vfar til skolen for å få timeplanen min + hilse på rådgiveren. Det viste seg å være en helt brilliant idé (eller ikke) av to grunner. For det første ble det lock down mens vi var der, så vi ble sittende innestengt i et mørkt klasserom med to lærere. Det er kanskje en del som vet hva lock down er fra filmer og sånt, men for de som ikke vet det så betyr det at skolen blir stengt, alle må inn i et klasserom, låse døra og skru av lyset, alt fordi det skjer noe på utsiden som er en trussel mot skolens sikkerhet. Det koselige var jo når jeg informerte vennene mine om at det var første dag på skolen og at det var lock down, og det de skrev var: "Lykke til!!!!<3<3<3<3<3" Ja, lykke til med å overleve, TAKK FOR DEN POSITIVE ENERGIEN, SETTER PRIS PÅ DET ASS! For det andre så har jeg vært innom rådgiveren tre ganger på fem dager på grunn av timeplanen min, så det var vel bare greit å bli kjent med han fra starten. Tror han begynner å bli lei av meg nå, haha.

For å bygge ut litt mer om grunn nummer to: det er vanskelig å finne de rette fagene. Jeg synes det er vanskelig å vurdere hvilke klasser som passer meg best. Med det så mener jeg om jeg skal ta Honorsklasser eller vanlige klasser. Honors (honor = ære) betyr at klassen er noe vanskeligere og dekker over et større pensum. Jeg har spesielt slitt med å finne riktig spanskklasse, siden jeg har hatt spansk i ett år, og 2. år her var alt for lett mens 3. år var alt for vanskelig. Det gikk opp for meg hvor lavt nivå det var i 2. års-klassen da læreren sa: "Well, now you've only talked about yourselves, only yo, yo, yo, yo, yo, now we need to start talking about you, tú, tú, tú." Mens i 3. år så snakker læreren nesten bare spansk og ja, det er bare for vanskelig. Uansett, her er min (forhåpentligvis) siste timeplan:


Jeg har bare 6 timer om dagen. Denne planen viser begge semester. Når det kommer til det sosiale, så er jeg fortsatt ganske alene. Med det så mener jeg at jeg har folk å snakke med, men ingen ordentlige venner. Sånn er det, men heldigvis skal jeg på tryouts for danselaget på mandag. Da skal jeg tvinge noen til å være venn med meg. Haha!

Noe annet som har vært spesielt vanskelig er å åpne skapet mitt på skolen. Jeg tuller ikke, det var så vanskelig at jeg måtte gå inn i nærmeste klasserom og plage lærere som hadde nok med arbeidet sitt for å spørre om hjelp. Vfar prøvde å få det på film tusen ganger. Se screenshots under. Legg merke til hvor sykt overrasket jeg blir når jeg får det til.


"Oh my gosh, I DID IT!!!!"
Happyface!


300 soldager i året, folkens, just sayin'
Jeg liker den skolen her.

Som sagt, på mandag snakket jeg med rådgiveren, men jeg gikk også rundt på campus med vfar for å finne alle klasserommene mine. Det er en veldig god idé, fordi vi har bare 5 minutter mellom hver klasse til å finne det neste klasserommet, og hvis de ligger på hver sin side av skolen og man ikke vet hvor det er, så har man et problem. Jeg introduserte meg også til alle lærerne mine, sånn at de vet at jeg er en utvekslingsstudent og forhåpentligvis tar litt hensyn til det. Jeg har ikke fått noe spesialbehandling enda, haha. "Mari, will you read the paragraph about Benjamin Franklin out loud to the rest of the class?" "Of course, Mrs. Kahn." (I would love to expose my accent to the rest of the class.)

I kveld så har jeg og vfar sett bandet "The Shades" i nabobyen Richland. Det var kjempekoselig, og solnedgangen var fantastisk. Så nå sitter jeg godt plantet i sofaen og ser på Mythbusters med vertsen. I morgen skal vi flyte på elva (det høres så dumt ut på norsk), og deretter dra til en annen by for å dra på "The Fair" (=et slags tivoli med karuseller, konserter, MAT og annen moro). Det blir bra!


Jeg har det kjempebra her, og vertsfamilien er så greie mot meg. Jeg kunne virkelig ikke fått en bedre vertsfamilie! Vi finner på så mye gøy, og ja, det er bare så bra her. Jeg gleder meg selvfølgelig veldig til ting faller litt mer på plass med klasser, aktiviteter og venner.

En av kattene våre, Moose.

Blogger så fort jeg får tid igjen! Hvis dere har noen spørsmål så er det bare å spørre, så svarer jeg enten i kommentarfeltet eller i et eget innlegg :-)

- Mari

2 kommentarer:

  1. Du skriver så bra om utvekslingen din, er innom flere ganger daglig for å sjekke om du har oppdatert!

    SvarSlett