24. okt. 2014

Svar på spørsmålsrunden

Var USA sånn du trodde det kom til å bli?
For det meste, ja, men jeg har også blitt overrasket på mange områder. Jeg visste en del om USA før jeg kom hit fordi jeg har vært i New York City to ganger og var på roadtrip på vestkysten (California, Arizona, Nevada og Utah) i én måned i fjor sommer. Jeg visste at amerikanere er mer pratsomme, at de ikke så menneskesky som nordmenn er og at de gjerne er høfligere, noe som ganske mange vet uten å ha vært her. Jeg hadde også hørt utvesslingsstudenter si forskjellige ting om USA, som at mange er interesserte når de hører at du er fra Norge, men at det er vanskelig å få venner, at skolen er lettere men vanskeligere, og at man blir behandlet som barn på skolen. Dette er ting som du kommer til å huske at jeg har sagt til deg, men du forstår ikke hva som menes med det før du kommer hit. 

Det jeg ikke kunne forutse i så stor grad var kulturen, de små tingene ved USA. Hva mener du med at dere ikke spiser havregryn med melk uten å varme det? Haha, dette oppdaget jeg 12 timer etter jeg kom hit da jeg skulle spise havregryn og melk, og vfar spurte hva i huleste jeg dreiv med og at jeg måtte tilbrede det i mikrobølgeovnen først. Åja, glemte du leksa hjemme? Da har du ikke lenger mulighet til å få toppkarakter, kompis. Det er også et mye, MYE større fokus på dating her. Jeg kan med ganske stor sikkerhet si at det er langt flere enn halvparten som har kjærester, og hvis ikke de har det så er man nesten ALLTID forelsket i noen. Det minner meg litt om barneskolen. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har blitt spurt: "Sooo do you think there are any cute boys here?" Duuude, that's not where my head's at. Jeg må liksom ta stilling til det i det øyeblikket jeg blir spurt, for jeg kom jo ikke på fotballkampen for å sjekke ut gutter.

USA har mye greier vi ikke har, altså. Hvor ofte ser du ting som dette i Norge? Ja, akkurat. 'MUUURICAAA. Jeg har også sett potetgull med pizzasmak. Hvis du har lyst på pizza, SÅ KJØP PIZZA, IKKE POTETGULL.

Ser folk rart på deg når du går ned gangen ved skapene?
Absolutt ikke! Det har jeg ikke opplevd en eneste gang. Jeg ser jo ikke ut som en alien, så de fleste vet ikke at jeg er en utvekslingsstudent engang. De fleste er snille mot meg, og jenter jeg aldri har sett før komplimenterer klærne mine i det de går forbi. Men blir utvekslingsstudenter snakket om? Ja, det blir de. Jeg vet ikke akkurat hva som blir sagt om meg, da, men plutselig kan folk navnet mitt, og noen ganger når jeg møter nye mennesker så sier de: "Oh, you're the exchange student!"

Er det altfor mye lekser, og er du lei leksene?
Det er mye lekser, og jeg er litt lei. La meg utdype: Jeg tror ikke det er mer lekser enn på videregående i Norge, men det er færre større oppgaver og flere små lekser. "Skriv et avsnitt om blablabla, det må leveres i morgen." "Regn 15 oppgaver til i morgen." "Definér disse ordene til i morgen." Flott, der gikk dagens treningsøkt i dass. I Norge får vi vanligvis litt flere dager på å gjøre leksene, så man kan disponere tiden slik man vil. Jeg opplever også jevnlig "dere har prøve i morgen" eller "dere har prøve om to dager". Hadde det vært i Norge hadde jeg skreket. Jeg pleide å øve på prøver minst to-tre dager i forveien. Matte øvde jeg på en uke i forveien. Jeg føler at jeg tar mange av prøvene mine halvveis på sparket, men har fortsatt bare A's. Grunnen til at jeg begynner å bli lei henger sammen med at vi blir behandlet som barn. Mange av leksene føles noe meningsløse, når det rett og slett bare er for å holde oss opptatte. "Fargelegg flagget til Mexico." DU TULLER.

Har du fått noen nye venner som du tror du kommer til å ha ut livet?
Ja, det tror jeg! Har fått kontakt med masse forskjellige folk her, men har også noen få nære venner som jeg tror jeg kommer til å holde kontakten med i veldig lang tid framover.

David fra American Literature-klassen min. Vi har blitt veldig gode venner!

Meg og Kelly.

Hvorfor slutta du på dans?
Det er to hovedgrunner til det, men jeg velger å ikke skrive mer om det på bloggen. Jeg kan utdype når jeg kommer tilbake til Norge, men det er ikke så lurt å skrive det mens jeg er her.

Han du gikk med på prom, spurte han deg?
Ja. Jeg skrev et innlegg om det for noen uker tilbake.

Har du hatt skikkelig hjemlengsel ennå?
Heldigvis ikke! Jeg har hatt det tøft i perioder og jeg har savnet venner og familie noe ekstremt til tider. Jeg tenker at hjemlengsel handler om at man savner hjemlandet sitt så mye at man faktisk vil hjem, men jeg har aldri hatt lyst til å dra hjem enda.

Kelly tok meg med til "Top of the World" forrige helg. Det var fantastisk!

Håper dere er fornøyde med svarene! Hvis dere har flere spørsmål så er det bare å spørre :)

- Mari

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar